Gøy med apport :-)

Vi starta med litt apport-trening etter jeg var på foredraget til Cecilie Køste. Det var et superbra foredrag, som inspirerte og ga grunnlag til å prøve på egenhånd. Du kan lese mer om foredraget i innlegget "Apportering - Knallbra forelesning av Cecilie Køste (CanisCity 19-05-12)".

Jeg opplevde rask framgang på et par korte økter. Cecilie anbefalte å kombinere flere alternativ, og jeg valgte å fokusere mest på gradvis tilnærming (for å unngå tygging) og omvendtlokking. Videre har jeg variert med å la Kaizer plukke opp apporten fra bakken, i steden for at jeg gir den til han. Og, han har fått den mens han er i bevegelse. Alt dette lærte vi inn på et par økter. Som Cecilie sa i foredraget; Det er viktig å være rå på timing.

Siden mai har det blitt mest trening på øvelsene til bronsemerket. Vi manglet noen biter der, som jeg bare måtte få på plass. Litt perfeksjonist ;-) Nå er vi i gang med apport igjen, og det er kjempegøy! Etter noen økter er vi kommet så langt at Kaizer løper flere meter, ved siden av meg, mens han holder apporten.

Stolt og fornøyd matmor - Beønning på vei :-)

Og, så måtte jeg jo bare prøve med en nyinnkjøpt metallapport fra CanisCity...

Kaizer åpner her munnen over metallapporten, og jeg klikker og belønner. Dette bildet viser gradvis tilnærming. Siden Kaizer er kommet et godt stykke på vei i innlæring, med andre apportbukker, reagerte han umiddelbart med å holde munnen over. Helt i starten er det første trinnet å snuse på apporten. 

Etter at Kaizer hadde holdt munnen over metallapporten noen ganger tok han seg en runde og plukka opp den røde plastapporten - Den var tydeligvis å foretrekke :-)

Kaizer med sin røde apportbukk

Kaizer belønner seg selv med å løpe i ei sprinkeltrapp :-)


Kommentarer

Populære innlegg