Kassemetoden - Innlæring av utgangsstilling

Utgangsstilling er når hunden sitter pent ved vår venstre side. Denne posisjonen er et moment vi ser i de fleste lydighetsøvelser. 

Tidligere har Kaizer lært å komme inn i utgangsstilling ved først å komme inn på høyre side, runde tett bak meg og deretter sette seg ved min venstre side.

Trening hjemme på Kvalvåg, 15.10.11
Kaizer 5-6 mnd

I november begynte vi å lære Kaizer en annen innkomst. Han skal komme inn rett foran meg, og deretter inn "På plass". Jeg vet ikke enda om vi skal legge inn bakpartsvending på innkomster ved innkalling, men til forflytninger vil vi uansett trenge god bakpartskontroll. Det blir veldig stillig når vi etterhvert får fart på bakpartsvendiger! :-) 

Vi har hatt en pause fra kassen vår i førjulsdagene, men i går fant vi den fram igjen... og, Kaizer var superflink :-) 

Orkanen Dagmar herjet ute, så vi tok romjulstrening inne. Her er vi straks klar med kassen vår på gulvet, klikker i høyre hånd og godbiter i venstre hånd ;-)

PS: Det er veldig greit å slippe bånd når man holder på med dette ;-)

Når hunden er kommet så langt at den kan stå med begge frambeina på kassen kan vi begynne å få hunden til å bevege seg mot vår venstre side. Jeg starter med at jeg står rett foran Kaizer når han går opp på kassen, og beveger meg så noe til høyre (slik at han følger etter mot min venstre side). Og, her er det viktig å belønne bevegelsen.


Et annet viktig moment ved belønning når vi arbeider med kassemetoden er å gi belønningen med hånden så langt bak som mulig, og gjerne når hunden har hodet litt vendt fra deg. Dette for få bedre bakpartskontroll og en rettere sitt; Vi vil unngå at hunden vender seg fram mot fører, og dermed vender bakparten ut fra fører venstre side.




Kommentarer

Populære innlegg