Lykke - Eier av Schäferhund + Beste klubben

Kaizer-bloggen startet som en test på verktøyet Google-blogg, og det endte opp med en hel del innlegg - hovedsaklig fra de første par årene med gullgutten vår Kaizer. Bloggingen var et godt verktøy for notater mens jeg lærte mest mulig om egen hund og trening. Interessen for hund og trening, og sosialt samvær med trivelige hundefolk, kan best beskrives som vedvarende morro.... som også førte til gleden ved å blogge for hundeklubben i mitt hjerte; Norsk Schäferhund Klub Avd. Møre og Romsdal

Bamsegullet vårt, og Kazuzen som er et nyere kjælenavn fra Bente i klubben, nærmer seg nå 6 år. Årene har rast avgårde og vi føler oss heldige som har en så bra og fantastisk hund. Det er noe helt spesielt med Schäferhunder, selv om jeg også liker andre hunder veldig godt. Jeg vet ikke hva jeg elsker mest ved denne rasen, men noen av egenskapene jeg setter høyt er nok følgende; Samarbeidende, lojal, litt for smart, lekende og stor arbeidslyst, trygg og sanset. Lever man og arbeider sammen med sin Schäferhund i kjærlighet og lek - Ja, da har man verdens beste hund - for den type hundehold jeg trives aller best med; Et aktivt hundeliv med mye morro, og en høyt elsket følgesvenn på fire bein! 

Et av mine favorittbilder av Kazuzen <3
Innkalling er alltid gøy, og dette bildet er tatt på farmen i 2015. 

Vi kan nok ikke skryte på oss en veldig bra hverdagslydighet, men det har ikke skjedd store katastrofer. Så, jeg tenker at vi fortsetter med stor suksess i lykke :-) 

Det har ikke blitt lagt ut bilder av Kaizer på bloggen her de siste par årene, 
men han har selvfølgelig vært fotografert jevnt og trutt :-)
Dette bildet er fra en fin dag på hytta, sist sommer - 2016

Jeg har lært mye om hund av Kaizer, og ikke minst av dyktige hundefolk og aller mest av de i klubben. Spesielt kan unghundfasen være litt krevende på ulike vis, og det viktigste var egentlig å være tålmodig og gjøre lettere oppgaver. Hunder trenger, akkurat som oss, litt mer omsorg og tålmodighet noen ganger. De kan også bli slitne og/eller syke, og de er helt avhengige av oss. De gir oss all sin tillit og kjærlighet med stor lojalitet. Alle gode hundeeiere opplever dette, og blir ubeskrivelig glad i sin hund... men, i skrivende stund vil jeg likevel oppsummere om våre kjære hunder; De er rett og slett fantastiske. Så, for min Kaizer vil jeg fylle alle dager med noe lek og rampestreker. Han skal alltid få ha sine oppgaver, som er alt fra å gå spor til å være med som personlig trener når jeg jogger... eller bare det å bære litt på ting og leker. Ev. det å trene på lommetjuv-ferdighetene ;-)

Dagens mobil-bilde av Kaizer, en lørdag morgen før frokost:

Godgutten kobler sammen flere ferdigheter; Bære rundt på den gule ballen, invitere meg på lek med et dytt i låret, løpe fra meg og til slutt lande i sofaen - kombinert med et sjarmerende blikk <3
Det kan også nevnes at det med å ligge i sofaen (i mer enn 30 sekunder) har krevd flere år med målrettet klikkertrening og premier fra kjøleskapet ;-)

Kaizer, 15. februar 2017, deltar gledesfylt i snømåkingen :-)


En stor glede blir større når den deles, og det opplever jeg til stadighet i klubben vår på Møst. Jeg digger miljøet vi har der - En perfekt mix av bra hundetrening og sosialt helt tipp topp tommel opp! Et stort gode med å få være med i en så bra klubb er tilgangen til en super læringsarena gjennom uker og år; Det å kunne lære av hverandre hver gang vi møtes. Helgekurs er også helt supert, men for meg er klubben med jevnlige treninger helt klart et must :-) 

Vi er en gjeng herlige klubbvenner, og jeg må ta med et par bilder av våre dyktige instruktører - Bente og Per :-) 

Beste Bente-nerden, som ofte minner oss på å se etter hva hunden gjør bra 
- framfor hva som ikke er bra :-) 

Godaste Per, som alltid har et smil på lur og en meget smittsom hunde- og sporglede :-) 

I klubben vår er også photoshooter en del av treningen, som passer paparazzi-genet mitt helt utmerket. 
Her et artig minne fra prøve-photoshoot, en nerde-lørdag i god tid før jul 2016.
Kaizer klarer en flat dekk uten å ta bamsen, takket være tante Bente - som Kaizer digger :-) 


Et av mine store privilegium i klubben er å kunne forevige små og store øyeblikk, og litt ekstra lykke blir det når klubbmedlemmer henter inn flotte resultater. Selv er jeg ikke så glad i å delta på prøver, men det er så fint å få være med når andre hiver seg ut i det og lykkes. Og, ellers får jeg tatt mange bilder av vakre hunder (med eller uten sine fine eiere) - alt fra portrett til spor med blomster i bakgrunnen. Love it :-)

Et av flere store prøveøyeblikk - Moldegjengen vår med 3 fullførte RSP1 i 2016 :-)


Det gledes til mange flere gode opplevelser med Kaizer og klubben, og snart er det vår igjen. Ønsker alle mine venner, både to- og firbeinte, masse morro - Lek er gøy & Love ya all very much! :-)


Så, noen flere minner med Kaizer-gutten min - for spesielt interesserte - hovedsaklig meg selv ;-)

Kaizer 3,5 mnd - En nydelig valp <3 
Foto: Isabella Jeanette Dalheim

Kaizer ble tidlig en eventyrer med sansen for mye fart :-) 
Foto: Isabella Jeanette Dalheim 

Broren sammen med tanten sin <3

En stk. stolt eier av hund på bylufting i Trondheim :-) 
Kaizer 11,5 uke

Godgutten i en god samtale med Oddemann <3 
Kaizer ca 7 mnd 

Det første bildet med begge ørene opp i skogen :-) 
Kaizer ca 10 mnd 

To gode venner som lukter på våren og gleder seg til nytt kurs med Bente :-)  
I midten av februar 2012 - Kaizer 10,5 mnd 

Treningsglede fram mot Bronsemerket :-) 
En feriedag i 2012 - Kaizer 15 mnd

Oss to, på vårt kjære Møst, foreviget av Aina Grønseth :-) 
11. september 2012

Bestått Ferdselsprøve sammen med gode treningsvenninner 
Berit med Ingodds Ulla og Trine med Arex, 
ført fram av kursholder Bente, for dommer Tryggve Kroken.
Et minneverdig klubb-øyeblikk foreivget av Aina Grønseth :-) 
7. september 2013 

Et glimt av Bamsemumsen i sin funksjonsanlyse.
Bestått 8, september 2013, 

for dommer Tryggve Kroken og Johnny Johnsen.  
Foto: Aina Grønseth  

Vi har deltatt på noen kurs, og de aller fleste av de i regi av klubben. Det har vært supre kurs med våre egne kursholdere hvor jeg har lært mye med modning over tid: 
  • To lydighetskurs med Bente i 2012 
  • Ferdselsprøvekurs med Bente i 2013 
  • RIK-kurs med Per i 2014, hvor sporgleden for alvor ble vekket :-) 
Dreamteam 2012 :-)

Så, har vi vært med på noen kule LP-helger med eksterne kursholdere (også i regi av klubben): 

Kaizer med rask snu i apport-øvelsen - LOVE 
Ei super LP-helg med Hilde Ulvatne Marthinsen (Hamar Hundeskole)1-2 mai 2015 
Foto: Benedicte Skalde Frisvold 

Masse fart og morro på kurs - Happy Kazuzen :-)
Ei fantastisk sirkushelg med Siv Svendsen,
7-8 november 2015 
Foto: Benedicte Skalde Frisvold 

Jaktbelønning er helt klart mer spennende enn servering :-)
Ei fantastisk bra LP-helg med Cathrine Sallaup
, 9-10. april 2016
Foto: Berit Kristin Neuenkirchen 


Nesten til slutt i dette innlegget må vi ta med noen herlige vennebilder <3

Dronningen Bambi som var Kaizer sin gode læremester, da han var valp i 2011. 

Radarparet Lotta og Kaizer som elsker å løpe sammen, sommeren 2014.

En vinterdag i 2013 - Foto session med Anette sin nydelige Runa og Kaizer.


Uttalige flere bilder kunne vært tatt med, men dette innlegget er nok blitt mer enn langt nok - og, jeg har nok mimret lenge nok denne vinterdagen... Straks på tide å ta en tur ut for lek i snøen, hjemme på farmen :-) 

Helt til slutt et høstbilde av Kaizer fra 2012,
som en gang var på trykk i ei lokalavis på Sunnmøre :-)
Schäferhunder er så vakre, og jeg kan vel ikke være helt objektiv - men;
Kaizer er fantastisk fin, ja <3 

Og, lykken i livet kan også meget godt være en bekk med vann -
sammen med verdens beste følgevenn <3 


Kommentarer

Populære innlegg