Kurs i hverdagslydighet - Innkalling

For tiden er jeg og Kaizer med på kurs i hverdagslydighet, i regi av Romsdal Hundeklubb. Tone Mork og Irene er våre fantastiske instruktører. Det er ubeskrivelig kjekt å få delta på et slikt kurs. Vi lærer å bli bedre hundeeiere, det er sosialt - og, ikke minst er det super trening på å være sammen med andre hunder og folk... uten at det blir kaos ;-)

Vi har lært mye forskjellig allerede. I helga prøvde vi f.eks.spor etter gjenstand. Det var kjempegøy, så det er noe vi vil fortsette med. Ellers har vi av praktiske øvelser vært innom kontakt, lek, innkalling og båndtrening. Kaizer har vært kjempeflink! Han er og blir en nydelig hund.

Kaizer og meg etter ei artig treningsøkt hjemme. (15-10-11)

På kurset trente vi innkalling med medhjelper. Medhjelperen holder hunden, mens hundefører går vekk og ev. setter seg ned med siden litt vendt mot hunden. Å vende siden til er dempende, i forhold til det å stå med front mot hunden. Dette er det fornuftig å ta hensyn til ved f.eks. første innlæring. Man bør også vente til man har øyekontakt med hunden, før man roper inn hunden. Når hunden er nesten inne (ca 1 meter i fra) klikker man, eller bruker et annet signal for å fortelle hunden at nå er det belønning på vei. Det viktigste med innkalling er å sørge for julaften med belønning når hunden er kommet inn!!!

En av våre uttalige drakamper. (15.10.11)

På innkallingen brukte jeg lek som belønning, og ordet "Bra" i steden for klikker. Belønning fikk jeg til veldig greit - Det er kjempegøy å leke med Kaizer :-)

Trening på innkalling kan legges inn på turer i skog og mark. Jeg bruker gjerne langline på treningsturer med innkalling, og jeg roper ikke med mindre jeg er rimelig sikker på at Kaizer vil komme. Innkalling bør ende med suksess. Videre passer jeg på at det er kjekt å oppsøke meg (dvs. masse belønning), og at det som oftest ikke fratar han friheten. Jeg vil at Kaizer skal oppleve at han har en trygg og gøyal eier :-)

Fine Kaizer i full fart mot meg. (Kvalvåg, 22-10-11)


Kommentarer

Populære innlegg