Hundens språk og dempende signaler

I helgen begynte jeg og Kaizer på kurs i hverdagslydighet. Det er spennende, artig og jeg har mye å lære. Tone Mork fra Romsdal Hundeklubb er instruktør, og hun er meget dyktig og motiverende.

Etter kursstart har jeg blitt veldig interessert i hundens språk, og spesielt dens dempende signaler. Som hundeeier ønsker jeg det aller beste for min hund, og da er det viktig å forstå hunden. Turid Rugaas har skrevet en bok med navnet "På talefot med hunden - de dempende signalene". Den skal jeg ha! :-)

Hunder benytter dempende signaler når de føler seg truet, eller ved stress. Noen eksempler på slike signaler er gjesping, risting og det å gå i bue. Nå har jeg begynt å observere Kaizer, for å lære om hans dempende signaler. På fredag når Odd Helge kom hjem til Kvalvåg ble Kaizer helt fra seg av glede. En slik glede er en form for stress. Etter at de var ferdig med den store gjensynsgleden observerte jeg at Kaizer ristet på seg og ble rolig. 

Jeg har også prøvd å bruke dempende signaler selv, som det å gjespe og snu meg bort. Det kan se ut til å fungere ;-) 

Kaizer og jeg på vår første tur i bymarka. Han var 10 uker, og ble fort trøtt. 

På kurset har jeg også lært at hvis vi ikke tar hensyn til hunder sine dempende signaler kan det skape problematferd. For eksempel når vi går rett i mot en annen hund, i steden for å møte andre hunder med å gå i bue. Dette vil hunden kunne tolke som at vi sammen skal ta den andre hunden. Når vi deretter straffer hunden vår, for et angrep, vil den oppfatte oss som en leder uten evne til å ta ansvar. Vi skaper en hund som går i forsvar i møte med andre hunder. 

Når vi ser en annen hund skal vi heller lære hunden at dette er positivt. Start umiddelbart med å få fokus mot deg selv, og gi belønning for det. Pass også på å gå i bue - den trenger ikke være stor ;-) Kaizer og jeg tar også noen ganger en tur i grøfta når vi møter hunder, og det er kanskje Kaizer som har fått oss til å gjøre nettopp det. Noen ganger er han ute på snusearbeid, og da virker det som om han ikke har tid til å se på andre hunder... eller, er det å snuse et av hans dempende signaler? Noen ganger vet hunder best :-)


Kaizer  snart 7 mnd. (Orsetsetra, 27.10.11)

Kommentarer

Populære innlegg