Kloklipping, potestell & annet stell

Den siste tiden har vi øvd mye på stell av klør og poter, samt tannvisning. Det er viktig å jevnlig kontrollere at poter er i orden, og klør må jo klippes jevnlig. Nå når det er snø ute klipper vi også pelsen kortere mellom potene, for at det ikke så lett skal feste seg plagsomme snøballer. Videre sjekker vi at tannkjøtt og ører ser fine ut.

Kaizer har ikke vært helt villig til å ligge rolig når vi har holdt på med potene hans. Han har heller tatt initiativ til lek - Det er jo mye kjekkere å rulle seg, og kanskje bite litt i oss ;-)

Hver gang når vi har holdt på med potene til Kaizer har vi vært to. Odd Helge har snakket med han, og jeg har sett på poter og klipt klør. I forrige uke bestemte jeg meg for å prøve alene... 

Jeg var som vanlig ganske godt utrustet med godteri, for å belønne Kaizer når jeg ev. fikk holde i en fot og/eller han var rolig. Belønning for ønsket atferd har nok gitt læring, men det har føltes litt vanskelig å komme helt i mål. Så prøvde jeg å legge Kaizer trygt plassert i fanget mitt, og da fikk jeg endelig klipt alle klørne på kort tid. Ofte er det jo gjerne slik at plutselig så lykkes man... Like kjekt hver gang :-) 


Det er fornuftig å gjøre hunden vant til å bli håndtert, uten at det blir en kamp. Vi er kommet et bra stykke på vei, men vi har igjen litt finpuss. Kaizer takler tannvisning bra når vi gjør det, og han var også flink når Gro prøvde på sist trening. Gro kjenner vi godt, og ho er kjempeflink med Kaizer. 

Så, om ikke så lenge kan vi kanskje dra til veterinæren å vise tenner på en pen måte :-)

Kaizer er flink, og følger nøye med på klipping av pels.
08.01.12


Leverpostei er godt, ja :-)

Kommentarer

Populære innlegg