Sporkurs ved Trondheim Hundeskole 5-6 mai 2012

I helga har vi deltatt på sporkurs ved Trondheim Hundeskole. Vi lærte mye, det var koselig stemning, vi var heldige med været, Kaizer var flink og vi ble kjent med et trivelig par fra hjemtraktene. Instruktørene, Anne Marit og Merethe, har vi ingenting å utsette på; De var dyktige, artige og snille. Til oss tobeinte var det sjokolade å få begge dagene: Lørdag i form av kake, og søndag fikk vi Kvikk Lunsj med et dryss av havsalt og Bamsemums.

Konklusjon: Vi er superfornøyd med helga :-)

Vi hadde ikke noe særlig erfaring med spor før dette kurset, annet enn at vi på gøy har gjemt oss eller en leke til Kaizer. På første kursdag startet vi med en teoridel på hundeskolen, som var lettfattelig og godt presentert. Etterpå gikk vi ut å prøvde et spor til hver hund. Andre kursdag var vi i skogen hele dagen, og da ble det flere spor til hver hund.

Gjennom hele kurset var det fokus på å planlegge hvert spor, og tilpasse det til hunden. Etter å ha gått et spor brukte vi også litt tid på å evaluere. Det er mye å passe på før vi får litt rutine på dette - Vi har lært mye, og det har vært artig. 

Første sporet til Kaizer var en stor suksess. Han såg at jeg gikk ut med leken hans, og så ble han tatt bort mens jeg gjemte meg. Etterpå gikk han sporet som om han ikke har gjort annet. Det var derfor klart for å gi han litt mer utfordringer.

Første utfordring ble å bruke en annen figurant, og den oppgaven ble gitt til kule Anette.

Kaizer ble god venn med Anette :-)

Sporet med Anette ble en like stor suksess, som det første sporet med meg, så vi strakk det enda litt lenger...

Vi la ut spor med leke på slutten, og så skulle Kaizer en halvtime senere gå sporet uten synspåvirkning med figurant. Det ble verre, og Kaizer tok ikke sporet sånn umiddelbart. Men, han klarte det og fant leken sin på alle de sporene som ble lagt ut til han.

Kurset avsluttet vi med et lignende spor som det vi startet med. Det ble en kanonbra avslutning med suksess, masse glede og stor motivasjon :-)

Fine Anette og Runa :-)

Vi vil fortsette å trene spor med Kaizer, og kanskje får vi til noen treninger sammen med Anette og gjengen hennes når vi er i Molde-traktene.



På dette kurset var Odd Helge hundefører, og han gjorde en god jobb sammen med Kaizer. Og, ikke for å skryte av meg selv; Men, jeg fungerte utmerket som tjener/henter av hund i bil. ;-)

Stolt av gutta mine, og jeg tror at de må prøve seg på rundering også :-)




Kommentarer

Populære innlegg